ETICS-DK samler medlemmerne om en fælles udfordring med grøn kommunikation

ETICS-DK samler medlemmerne om en fælles udfordring med grøn kommunikation

De bæredygtige ambitioner i byggebranchen er høje, og derfor kan virksomheder komme til at pynte sig med lånte fjer, når de skal fortælle om deres grønne indsatser. For at løfte den udfordring i samlet flok inviterede brancheforeningen ETICS-DK sine medlemmer til et seminar om grønne budskaber. Her blev der skabt et trygt rum med plads til latter og læring, så de konkurrerende virksomheder kunne tage derfra med et større fælles mål om at være mere ærlige på tværs af branchen.

Der var lagt i kakkelovnen til en lærerig dag, da medlemmerne fra ETICS-DK mødtes til seminar i Industriens Hus i København onsdag d. 21. februar.

Efter alle havde hentet kaffe og morgenmad, introducerede de 13 deltagere sig selv, og dernæst kunne det første af tre indlæg begynde. Det hed ”Grøn kommunikation del 1” og blev præsenteret af Jane Frederikke Land fra LIGA Advokater, der er førende indenfor markedsførings- og forbrugerret.

Indlægget handlede om lovgivningen for greenwashing, og selvom reglerne er til for forbrugerne, bidrager de også til at sikre fair konkurrencevilkår for producenterne. Her blev det understreget, at man skal kunne dokumentere sine budskaber, der samtidigt skal være præcise og utvetydige.

Alle kan falde i

Jane Frederikke Land havde på forhånd fundet eksempler fra alle medlemmerne for at belyse, hvor nemt det kan være at gå i fælden ‒ til trods for gode intentioner. Derfor startede hun med at dele nogle klare retningslinjer for at undgå konkurrencekonflikter og pointerede, at medlemmerne var der for at lære af egne og hinandens fejl i stedet for at pege fingre.

‒ Det fungerede supergodt, og de konkrete eksempler fra os hver især bidrog til at gøre det komplekse stof enklere. De viste, at vi alle kan falde i, siger Claus Bernd Høgdal, salgs- og marketingdirektør hos Alfix samt næstformand for ETICS-DK.

Og netop fordi alle stod for skud, kunne deltagerne sænke paraderne og grine af de af hinandens budskaber, der nok lovede lidt mere, end hvad dokumentationen kunne bære.

‒ Eksemplerne gav os et godt udgangspunkt for nogle relevante diskussioner og refleksioner, hvor vi kunne lære af og hjælpe hinanden, tilføjer Claus Bernd Høgdal.

Efter en pause holdt Jane Frederikke Land indlægget ”Grøn kommunikation del 2”, hvor hun kom med sine forslag til, hvordan medlemmerne i stedet kan kommunikere om deres bæredygtige tiltag på en balanceret måde.

Det starter med et fælles mål for hele branchen

Det gode humør fortsatte i frokostpausen, hvor der blandt medlemmerne var en klar enighed om, at de som branche må få styr på kommunikationen om bæredygtige tiltag for at sikre fair konkurrenceforhold. I den sammenhæng er virksomhederne nemlig i samme båd.

‒ Vi ønskede fra bestyrelsen at finde et format, hvor vi kunne påvirke mange mennesker, og her var læringsmiljøet den helt rigtige veje at gå. Det handler om, at vi skal løfte niveauet i fælles flok, fortæller Claus Bernd Høgdal.

Herefter kom det næste indlæg fra Elly Hove, underdirektør i Dansk Industri, der fortalte om grønne budskaber og dykkede ned i Social- og Boligstyrelsens nationale strategi for bæredygtigt byggeri. Det gav nogle større perspektiver på brancheniveau.

For Claus Bernd Høgdal var seminaret den første medlemsaktivitet uden for generalforsamlinger, og der var et flot fremmøde med deltagere fra seks forskellige virksomheder.

‒ Det er det, som brancheforeningen kan, og på den her måde kan vi tage tunge emner som bæredygtighed op til det fælles bedste. Så nu starter vi med os selv, og så håber jeg på at se en sneboldeffekt, når medierne også får øjnene op for det og tager deres del af ansvaret, afslutter han.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.